Zarządzenie nr 5/2020 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Wielączy z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie organizacji nauki w warunkach domowych
Zarządzenie nr 5/2020
Dyrektora Szkoły Podstawowej w Wielączy
z dnia 24 marca 2020 r.
w sprawie organizacji nauki w warunkach domowych
Na podstawie § 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19(Dz.U. z 2020 r. poz. 493), przyjmuje się zasady organizacji nauki w okresie zawieszenia zajęć.
§ 1
Zasady ogólne
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor szkoły odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
§ 2
Informacja o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły
- Dyrektor przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania. Przekazanie informacji może nastąpić za pośrednictwem poczty elektronicznej, dziennika elektronicznego, mediów społecznościowych, a także z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji, w tym poczty tradycyjnej.
- Informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania wywiesza się w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole.
- Wykorzystanie poczty tradycyjnej, o którym mowa w ust. 1, następuje tylko w przypadku, gdy rodzic nie potwierdza za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej faktu otrzymania informacji o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania.
- W przypadku określonym w ust. 3 przystąpienie do realizacji podstawy programowej oraz oceniania ucznia następuje po otrzymaniu potwierdzenia odbioru przez rodziców informacji o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania.
§ 3
Ustalenie tygodniowego zakresu treści nauczania
- Współpraca nauczycieli z uczniami lub rodzicami przebiega z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej oraz telefonicznie.
- Rodzice uczniów udostępniają adresy poczty elektronicznej, które mogą zostać wykorzystane do komunikacji w ramach realizacji podstawy programowej. W przypadku braku możliwości technicznych udostępnienia takiego adresu zaleca się udostępnienie przez rodziców numerów telefonów. Za pomocą środków komunikacji elektronicznej i telefonicznej nauczyciele przedmiotowi przekażą rodzicom tygodniowy zakres treści nauczania.
- Tygodniowy zakres treści nauczania, o którym mowa w ust. 2, do zrealizowania w poszczególnych oddziałach, ustala dyrektor, we współpracy z nauczycielami, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia zużyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Współpraca dyrektora z nauczycielami, o której mowa w ust. 3, następuje z wykorzystaniem służbowej poczty elektronicznej, udostępnionej nauczycielom przez szkołę. Nauczyciele przedmiotowi przekazują dyrektorowi propozycje tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach w formie dokumentu określonego przez dyrektora
- Dyrektor akceptuje propozycje nauczyciela, o których mowa w ust. 3, lub zwraca nauczycielowi do poprawy, wraz z uwagami wyrażonymi w formie elektronicznej lub telefonicznie. Dyrektor wskazuje termin, w którym powinna nastąpić poprawa propozycji tygodniowego zakresu treści nauczania.
§ 4
Ocenianie ucznia
- W okresie zawieszenia zajęć szkolnych w terminie określonym w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz przepisach szczególnych, ocenianiu podlegają prace domowe ucznia. Nauczyciele mogą przekazać dyrektorowi propozycje sposobów monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów.
- Prace domowe, o których mowa w ust. 1, są przesyłane przez ucznia:
- na adres poczty elektronicznej udostępniony przez nauczyciela, lub
- na adres poczty elektronicznej udostępniony przez nauczyciela, w formie zeskanowanej, lub
- w formie fotografii wykonanej telefonem komórkowym.
- Oceny ucznia są zapisywane przez nauczyciela z powiadomieniem uczniów.
§ 5
Realizacja zajęć
- Dyrektor wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności:
- z wykorzystaniem:
- materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem ;
- materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
- materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii;
- innych niż wymienione w lit. a–c materiałów wskazanych przez nauczyciela;
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia,
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem,
- z wykorzystaniem:
- przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu – w przypadku dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, edukacją wczesnoszkolną, zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi .
- Dyrektor zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji. W celu wykonania tego zadania dyrektor określa grafik dyżurów, w czasie których nauczyciele są dostępni dla uczniów za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Grafik jest rozpowszechniany wśród uczniów i rodziców za pośrednictwem środków, o których mowa w § 3 ust. 2.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Jadwiga Sokół - dyrektor szkoły
1) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć