PROJEKTY UNIJNE
REALIZACJA PROJEKTÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
W roku szkolnym 2017/2018 nasza szkoła przystąpiła do realizacji następujących projektów:
– „Rozwój kompetencji uczniów z gminy Szczebrzeszyn” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – w ramach tego projektu uczniowie klas I-VII uczestniczyć będą w dodatkowych zajęciach z matematyki, języka angielskiego, przyrody
i informatyki. Szkoła wzbogaci się o wyposażenie pracowni przyrodniczej, laptopy, tablice interaktywne oraz pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji poszczególnych zajęć.
– „Bezpieczna +”, w ramach którego aktywnie działać będzie szkolne koło dziennikarskie „Młodzi fotoreporterzy” oraz szkolne koło teatralne „Maska”. Zostanie również zorganizowany kiermasz bożonarodzeniowy oraz warsztaty kulinarne tradycyjnych potraw świątecznych.
– Działanie 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”- Program Operacyjny Polska Cyfrowa dla nauczycieli i uczniów klas I-III.
Podsumowanie zajęć rozwijających i wyrównawczych realizowanych w ramach
Projektu Unijnego „ Rozwijanie Kompetencji Uczniów z Gminy Szczebrzeszyn”
w roku szkolnym 2017/2018.
Dnia 14 czerwca 2018 odbyło się uroczyste podsumowanie Projektu Unijnego „ Rozwijanie kompetencji uczniów z gminy Szczebrzeszyn” Projekt był realizowany od 1 października 2017 r. do 31 maja 2018 r. Były to zajęcia rozwijające i wyrównawcze z matematyki, biologii, przyrody, języka angielskiego, informatyki. W czasie trwania projektu zrealizowano wiele działań, które miały na celu nabycie lub rozszerzenie kompetencji językowych i matematyczno- przyrodniczych oraz informatycznych. Szkoła zachęcając uczniów do udziału w projekcie wzbogaciła się w laptopy, wysokiej jakości sprzęt multimedialny, drukarkę 3D, sprzęt laboratoryjny i biologiczny.
Jednym z najistotniejszych osiągnięć dla uczniów klas V-VII było zdanie egzaminu i uzyskanie unijnych certyfikatów poświadczających ich umiejętności komputerowe.
Reasumując udział w projekcie unijnym wpłynął korzystnie na rozwój szkoły, a tym samym dał wiele możliwości uczniom i nauczycielom biorącym w nim udział.
Zajęcia wyrównawcze z matematyki realizowane w ramach projektu „Rozwój kompetencji uczniów z gminy Szczebrzeszyn” były realizowane w klasach II – IV. Prowadzącymi zajęcia były panie mgr Ala Kołodziejczyk i mgr Ewa Czuk. W ramach zajęć ćwiczono i doskonalono umiejętności kluczowe objęte programem nauczania danego etapu edukacyjnego. Stosowano sprawdzone efektywne metody edukacji matematycznej, włączając w nie sytuacje problemowe, w których uczeń miał możliwość samodzielnego dochodzenia do rozwiązania, tworzenia własnych metod, wykonywania obliczeń, pytania, objaśniania, argumentowania oraz uzasadniania swojego sposobu rozwiązania zadań. Dzięki tym zajęciom uczniowie mieli możliwość ćwiczyć i doskonalić umiejętności wykonywania obliczeń pod okiem nauczyciela. Zaowocowało to lepszymi ocenami przedmiotowymi, jak również większą samodzielnością i pewnością siebie uczniów.
Zajęcia rozwijające z przyrody /Zajęcia wyrównawcze z biologii.
Program zajęć był przeznaczony dla uczniów chcących poszerzać swoje zainteresowania w zakresie przyrody i mających trudności z przyswojeniem wiedzy z biologii. Jego treści pozwoliły na dokładniejsze pogłębienie i rozszerzenie wiadomości, których nie można było zrealizować na lekcjach przyrody lub biologii ze względu na ograniczenia czasowe. Pozwolił on zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów.
Jedną z najważniejszych zasad w nauczaniu nauk przyrodniczych jest stosowanie metody obserwacji i doświadczeń. Uczeń wówczas najlepiej przyswaja i rozumie nowe treści, poznaje je w sposób twórczy, aktywny angażując przy tym różne zmysły.
Taka możliwość została stworzona na zajęciach z przyrody i biologii. Uczeń nauczył się obserwować, wykonywać proste doświadczenia, opisywać ich wyniki i formułować wnioski.
Praca z dziećmi w systemie pozalekcyjnym była cenną propozycją zagospodarowania wolnego czasu ucznia, stworzyła jednocześnie szansę ich intelektualnego rozwoju.
Zajęcia wyrównawcze i rozwijające z języka angielskiego
Głównym celem zajęć było rozwijanie w dzieciach ciekawości kuturą krajów anglojęzycznych, poszerzanie bogactwa językowego, znajomości struktur gramatycznych a także w przypadku klas starszych praca nad tworzeniem złożonych form pisemnych.
Wszyscy uczestnicy ,kreatywnie działali w grupie oraz indywidualnie. Wykorzystywano ciekawe dla uczniów metody oraz pomoce multimedialne.
Poprzez uczestnictwo w projekcie uczniowie klas I-II mieli szansę na uzupełnienie wiedzy z jezyka angielskiego i zdobycie nowych umiejętności .Na zajęciach nie brakowało niespodzianek, które pobudzały wyobraźnię i motywowały do nauki nowych rzeczy.
Zajęcia rozwijające klas VI-VII były ogromną pomocą w przygotowaniu do przyszłych egzaminów, czasem różnorodnych ćwiczeń z użyciem form komunikacyjnych, szansą do nauki pisania krótszych i dłuższych form użytkowych oraz aktywnym działaniem przy wykonaniu prac projektowych i map myśli.
Zajęcia komputerowe VCC -System prezentacji w biznesie dla klas V-VI
Kompetencje DIGCOMP( poziom A) dla klasy VII
Zajęcia komputerowe były realizowane w oparciu o akredytowane materiały szkoleniowe dostarczane przez wyspecjalizowanych trenerów i miały na celu zdobycie umiejętności w zakresach takim jak:
-Prezentacja w biznesie
-Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
-Wybór oprogramowania służącego do prezentacji informacji
-Tworzenie i formatowanie slajdów
-Zaawansowana animacja i dodatkowe możliwości prezentacji
-Makropolecenia
-Ochrona pliku
-Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
-Dzielenie się informacjami i aktywności obywatelska online
-Integracja i przetwarzanie treści
-Przestrzeganie prawa autorskiego
-Programowanie
Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach. Projekt zakończył się zewnętrznym egzaminem nabytych umiejętności, które wykorzystają w kolejnych etapach kształcenia.
Podsumowanie projektu „Eksperci programowania w podregionie chełmsko-zamojskim”
Uczniowie klas I-III w drugim semestrze roku szkolnego 2018/2019 mieli możliwość uczestniczenia w projekcie „Eksperci programowania w podregionie chełmsko-zamojskim”.
Przez cały czas trwania projektu działała internetowa platforma wspomagająca, dzięki której nauczyciele konsultowali się z ekspertami jak również pobierali przygotowane materiały dydaktyczne.
Na zajęciach uczniowie poprzez zabawę poznali podstawy programowania z użyciem programów Scratch, Scratch Junior, korzystali z zestawu klocków LEGO WeDo 2 pozwalających tworzyć ruchome roboty sterowane przy pomocy tabletu oraz z maty edukacyjnej wyposażonej w kolorowe kafelki pozwalające aranżować rozmaite gry i zabawy.
Zajęcia dostarczyły zarówno dzieciom jak i nauczycielom bardzo dużo radości oraz okazji do obserwacji, samodzielnych badań i eksperymentów. Pozwoliły rozwinąć kompetencje informatyczne, zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów i myślenia algorytmicznego.
Podsumowaniem zajęć była lekcja otwarta pt. „Lubię książki” w Bibliotece Pedagogicznej w Zamościu. Celem zajęć było kształtowanie umiejętności przedmiotowych ucznia w zakresie programowania. Uczniowie uczyli się zadając pytania i rozwiązując problemy, przyjęli rolę badacza, eksperymentatora, odkrywcy. Dzięki zajęciom uczniowie mieli okazję wymieniać się z kolegami swoimi pomysłami, doświadczeniami.
Wprowadzenie powszechnego nauczania programowania jest rzeczą nieuniknioną, ponieważ staje się ono kluczową kompetencją XXI wieku. Uczeń poprzez takie zajęcia uczy się świadomego i bezpiecznego korzystania z istniejących technologii, ale również rozwija w sobie kreatywny potencjał, dzięki któremu z biernego konsumenta wiedzy staje się aktywnym twórcą. Nasi uczniowie w pełni wykorzystali możliwości jakie otrzymali dzięki uczestniczeniu w projekcie.
Projekt
„Eksperci programowania
w podregionie chełmsko-zamojskim”.
Nauczyciele naszej szkoły w miesiącach listopad-grudzień zostali przygotowani do prowadzenia zajęć z podstaw programowania, zdobyli umiejętności z zakresu efektywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych w edukacji wczesnoszkolnej.
Wpierwszym tygodniu ferii zimowych w Szkole Podstawowej w Wielączy odbyły się zajęcia komputerowe. Wszystkie zajęcia prowadzone były przez naszych nasze nauczycielki pod czujnym okiem profesjonalnego trenera p. Marcina Socha z Lublina. Uczniowie klas I-III mieli możliwość poznać podstawy programowania z użyciem programów Scratch i Scratch Jr. Zajęcia były też prowadzone w formie zabawy z użyciem maty edukacyjnej i klocków LEGO WeDo 2.0. Pozwoliły one zaszczepić w uczniach chęć kreatywnego rozwiązywania problemów i myślenia algorytmicznego. Uczniowie naszej szkoły każdego dnia wychodzili z zajęć zadowoleni, pełni nowych pomysłów na twórcze spędzenie wolnego czasu.
Przeprowadzenie zajęć było możliwe dzięki materiałom i pomocom dydaktycznym zakupionym w ramach projektu.
Projekt "Rozwój kompetencji uczniów z gminy Szczebrzeszyn"
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego kl I-II
Nauka języków obcych jest bardzo ważna ,a jeżeli do nauki dodamy zabawę to na efekty nie trzeba długo czekać. Uczestnicząc w zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego w ramach projektu unijnego „Rozwój kompetencji uczniów z gminy Szczebrzeszyn” dzieci klas I-II mają szansę zapoznać się z nowymi słówkami i formami gramatycznymi. Główne aktywności podczas tych zajęć to : prace projektowe, zabawy grupowe , śpiew i praca z tablicą interaktywną. Na każdel lekcji dzieci uczą się poprzez zabawę, co daje im mnóstwo radości i doskonale rozwija językowo.
Zajęcia rozwijające z języka angielskiego kl VI-VII
W ramach zajęć rozwijających z języka angielskiego uczniowie klas VI-VII mają okazję usprawnić swoje umiejętności językowe. Metody i treści przerabianego materiału sprawiają , że każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe umiejętności z pewnością przydadzą się w szkole jak i poza nią ,a biegłość w ćwiczeniach pomoże w późniejszych egzaminach.
Przyroda IV-V
„Klub Młodych Odkrywców.”
„Mogę zapomnieć, o czym usłyszałem,
albo zachować w pamięci to, co zobaczyłem.
To, co zrobiłem, mogę zrozumieć.”
(przysłowie chińskie)
Każde dziecko uwielbia eksperymentować, bo samodzielnie wykonywanie prostych doświadczeń to świetna zabawa i pouczająca przygoda. Zajęcia z przyrody prowadzone są metodami warsztatowymi z elementami pokazowymi w oparciu o aktywne techniki pracy. Uczniowie samodzielnie wykonują bezpieczne i proste doświadczenia pod czujnym okiem prowadzącego. Efekty pracy są zaskakujące.
Biologia VII
Zajęcia wyrównawcze z biologii
Cel nauczania biologii- nauczanie nowatorskie, twórcze, przynoszące efekty.
Biologia jest przedmiotem eksperymentalnym, stopień szczegółowości każdego zagadnienia biologicznego jest bardzo duży, dlatego my uczymy się w sposób twórczy przez obserwację i doświadczenia, które uczeń jest w stanie przeprowadzić.
Zadziwiający jest zapał i aktywność uczniów na zajęciach.
Zobaczcie sami:
Projekt "Bezpieczna +"
W Szkole Podstawowej w Wielączy, w roku szkolnym 2017/2018, trwa realizacja rządowego programu „Bezpieczna+”, w ramach którego realizowane jest zadanie:
Zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z otoczeniem, kształtowanie u uczniów aktywnej, otwartej, prospołecznej postawy.
Zgodnie z założeniami i celami projektu wznowione zostały prace koła dziennikarskiego. Uczniowie w trakcie zajęć doskonalili umiejętność współpracy w grupie, planowania oraz komunikacji. Młodzi ludzie nie zawsze przygotowani są do świadomego korzystania ze środków masowego przekazu, dlatego należy ich mądrze wprowadzać w ten świat, ucząc przy tym odpowiedzialności za słowo nie tylko wypowiadane, ale też pisane. To właśnie było jednym z realizowanych celów przyświecających zajęciom koła dziennikarskiego. W czasie warsztatów uczniowie poznawali też strukturę tekstów informacyjnych, uświadamiali sobie mechanizmy językowej perswazji i manipulacji oraz uczyli się redagowania form publicystycznych charakterystycznych dla tekstów prasowych (wywiad, reportaż, felieton, sprawozdanie). Dzięki pracy w podgrupach zadaniowych uczniowie kształtowali także umiejętność aktywnego słuchania w różnych sytuacjach.
Członkowie koła redakcyjnego zajmowali się także przygotowaniem pisemnych i fotograficznych relacji z wydarzeń szkolnych i środowiskowych. W ramach spotkań z ciekawymi ludźmi – pasjonatami swojej pracy uczestniczyli w spotkaniu z pracownikiem Muzeum Fortyfikacji i Broni „Arsenał” - Panią Kingą Kołodziejczyk.
Sporo zajęć pochłonęła im praca nad wydaniem pierwszego numeru gazetki szkolnej: „Echa Wielączy – Co w szkole piszczy?”
Z pewnością bardzo ważnym doświadczeniem dla młodych ludzi był wyjazd do redakcji „Kroniki Tygodnia”, Katolickiego Radia Zamość oraz spotkanie z rzecznikiem prasowym Prezydenta Miasta Zamość. W czasie wycieczki uczniowie poznali specyfikę oraz blaski i cienie zawodu dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego. Mogli też poznać od podstaw zasady tworzenia i wydawania gazety jak również zasady obowiązujące w zawodzie reportera i dziennikarza.
Działalność szkolnego koła teatralnego „Maska” to przede wszystkim przygotowywanie oprawy artystycznej imprez i uroczystości szkolnych i środowiskowych. W trakcie zajęć uczniowie rozwijali swoją wyobraźnię i inwencję twórczą, co znalazło potwierdzenie w aktywnym uczestnictwie w życiu kulturalnym szkoły. Dzieci dostrzegały, jak ważne jest poczucie własnej wartości, nabycie swobody i otwartości w kontaktach z innymi osobami. Czas, który spędzali wspólnie, był doskonałą nauką tolerancji i otwarcia się na drugiego człowieka. Wymierne efekty naszej pracy oglądać można było kilkukrotnie. Uczniowie z okazji Dnia Edukacji Narodowej wystąpili w szkole i Urzędzie Gminy w Szczebrzeszynie, uświetniając ceremonię wręczenia stypendiów Burmistrza Szczebrzeszyna najlepszym uczniom naszej gminy. 11 listopada zaprezentowali zaś montaż religijno - patriotyczny w szkole, a kilka dni później w Kościele pod wezwaniem św. Stanisława w Wielączy. W czasie listopadowego spotkania z rodzicami członkowie szkolnego koła teatralnego wystawili spektakl pt. „Leśne opowieści”, który oprócz walorów edukacyjnych niósł też głębokie przesłanie proekologiczne.
Zgodnie ze szkolną tradycją w okresie przedświątecznym uczniowie wraz z opiekunami zaangażowali się w przygotowanie kiermaszu bożonarodzeniowego. Posługując się różnymi technikami artystycznymi, stworzyli wspaniałe stroiki, bombki i inne ozdoby z wykorzystaniem naturalnych materiałów. Wykonali też własnoręcznie przepiękne kartki świąteczne, które zostaną wręczone instytucjom zaprzyjaźnionym ze szkołą. Prace uczniów mają charakter unikalny i z pewnością podobnych nie sposób znaleźć na sklepowych półkach. Wart podkreślenia jest fakt, że autorami pomysłów byli nasi nauczyciele i uczniowie.
20 grudnia 2017r. zorganizowano w naszej szkole spotkanie z drużyną harcerską z zaprzyjaźnionej Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Bodaczowie. Instruktorem drużyny jest pani Ewa Mazur, która w ciekawy sposób przybliżyła uczniom idee harcerstwa, opowiedziała o umundurowaniu oraz sprawnościach jakie zdobywają podczas wyjazdów na obozy, biwaki czy zloty. Harcerze opowiedzieli o zasadach, których nigdy nie powinno się łamać. Na koniec spotkania zachęcili wszystkich do wstąpienia w szeregi harcerstwa oraz wspólnej zabawy. Pożegnali się z uczniami harcerskim uściskiem dłoni. Spotkanie upłynęło w miłej i przyjemnej atmosferze.
Dnia 22 grudnia 2017r. zespół wokalny „Wiolinki” odwiedził pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej w Szczebrzeszynie. Uczniowie zaprezentowali koncert kolęd by wnieść choć trochę świątecznej radości w serca ludzi w nim mieszkających. Następnie wręczyli mieszkańcom Domu drobne, własnoręcznie wykonane upominki. W nie jednym oku zaszkliła się łza wzruszenia.
PODSUMOWANIE PROJEKTU
Dnia 23 czerwca 2015r. odbyło się podsumowanie projektu „Uczeń – twórcą przyszłości”, na którym zaprezentowano projekcję multimedialną podsumowującą zajęcia z języka polskiego, języka angielskiego, matematyki oraz przyrody. Swoją obecnością zaszczyciła nas pani Beata Trochimiuk - Kierownik Referatu Oświaty oraz pani Katarzyna Grechuta - szkolny koordynator projektu. Prezentację uatrakcyjniły piosenki wykonane przez uczestników projektu.
Apel z okazji Konstytucji 3 Maja
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z języka polskiego
Zajęcia rozwijające zainteresowania językowe z j. angielskiego
Zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczne
Zajęcia rozwijające kompetencje z matematyki
Zajęcia rozwijające kompetencje językowe z języka angielskiego
WYJAZD DO CENTRUM NAUKI KOPERNIK
W dniu 4 czerwca 2015 roku uczniowie Szkoły Podstawowej w Wielączy wraz z opiekunami p. Anną Chwil-Wawryk i p.Edytą Tujaka mieli okazję odwiedzić Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wycieczka ta była częścią realizacji projektu „Uczeń twórcą przyszłości”.
Celem wycieczki było pokazanie w ciekawy, niekonwencjonalny sposób tajników nauk takich jak: matematyka, fizyka, przyroda, biologia i chemia. Uczniowie mogli swobodnie poruszać się po Centrum i doświadczyć na własnej skórze praw rządzących światem.
Centrum Nauk Kopernik jest to interaktywna wystawa, na której znajduje się około 340 eksponatów w sześciu galeriach tematycznych oraz Teatr Robotyczny, Park Odkrywców i planetarium. Są tam stanowiska doświadczalne i narzędzia pozwalające na samodzielne poszerzanie wiedzy i wyjaśnianie wielu zjawisk.
Początek naszej przygody z rozpoczęliśmy od zainstalowanego w głównym holu Wahadła Foucaulta, które pokazuje jak ziemia obraca się wokół własnej osi.
I tak po kolei wciągaliśmy się coraz dalej i dalej w fantastyczną przygodę podziwiając wspaniałe eksponaty.
Pełni wrażeń i wiedzy wróciliśmy do domu.
WYJAZD DO TEATRU IM. JULIUSZA OSTERWY W LUBLINIE
W Szkole Podstawowej w Wielączy realizowany jest projekt pt. "Uczeń – twórcą przyszłości" współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Projekt realizowany jest przez Gminę Szczebrzeszyn.
W ramach projektu prowadzone są zajęcia dzięki którym uczniowie kl. IV - VI mają szansę rozwinąć swoje zainteresowania lub uzupełnić wiedzę z języka angielskiego, matematyki, języka polskiego oraz przyrody.
Zajęcia prowadzone są w ciekawy sposób, za pomocą różnych technik i metod nauczania oraz przy użyciu atrakcyjnych pomocy dydaktycznych. Zwieńczenie zajęć z matematyki, dla uczniów na nie uczęszczających, stanowi wyjazd do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Dla uczestników zajęć z języka polskiego dodatkową atrakcją jest wyjazd na spektakl do Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.
Udział w projekcie umożliwia uczniom podniesienie poziomu wiedzy z poszczególnych przedmiotów oraz rozwój zainteresowań.
- zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne uczniów klasy VI
- zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczne
- zajęcia rozwijające zainteresowania językowe
- zajęcia rozwijające kompetencje językowe uczniów kl. VI
- zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka polskiego
- zajęcia z przyrody