Koło przyrodnicze
Nasze żabki już na wolności !!!
W marcu została zorganizowana wycieczka terenowa nad pobliskie łąki. Celem wycieczki była obserwacja budzącej się do życia przyrody, szukanie oznak wiosny oraz szukanie skrzeku do hodowli płazów. Byliśmy szczęśliwcami, gdy okazało się że na naszych podmokłych łąkach było mnóstwo pozostawionego skrzeku. Wiedzieliśmy, że nie ze wszystkich jaj wylęgną się żaby, część skrzeku na wolności zostanie zjedzona, część wyschnie. My postanowiliśmy część uratować i zabraliśmy niewielką ilość do hodowli w klasie. Poznaliśmy najpierw warunki hodowli, upodobania zwierząt i cykl rozwojowy płazów. Celem naszej hodowli była obserwacja przemian związanych z życiem żab.
Aby obserwować należy stworzyć odpowiednie warunki do życia hodowanych organizmów. Opieka nasza polegała na częstej wymianie wody w akwarium pełnym roślin, karmieniu karmą dla ryb, utrzymanie odpowiedniej temperatury i nasłonecznienia.
Obserwowaliśmy jak w jajeczkach budzi się życie, jak z jaj wylęgły się kijanki, jak kijanki ulegały przemianom, najpierw wyrastały im tylne kończyny potem przednie i zanim stały się prawdziwymi żabkami wypuściliśmy je na wolność. Nasza radość była ogromna gdy w maju na lekcji wychowania fizycznego i przyrody została zorganizowana wyprawa w miejsce złożenia skrzeku. Tam właśnie nasze żabki wróciły na wolność. Mogliśmy usłyszeć radosne kumkanie ich sióstr i braci.
Szczęśliwi, pełni wiedzy i doświadczenia wróciliśmy do szkoły
|
|
|
Zajęcia odbywają się według ustalonego planu, raz w tygodniu (we wtorek) oraz w razie potrzeby. Na pierwszych zajęciach został przedstawiony plan zajęć oraz propozycje uczniów klasy IV odnośnie tematyki. Zostało ustalone, że na zajęciach dodatkowych oprócz wyrównywania wiedzy będziemy poruszali tematy związane ze zdrowiem i ochroną przyrody.
Zajęcia odbywają się pod hasłem „Umieć żyć i kochać przyrodę”. W ramach spotkań uczniowie: wykonali gazetkę „Śmieci mniej, ziemi lżej”, zwrócili uwagę na segregacje śmieci, brali udział w apelu Sprzątanie Świata, Bezpieczne ferie, Pamiętamy o ptakach zimą. Na zajęciach badali wpływ światła i wody na rozwój roślin, założyli hodowlę Pantofelka, zaprojektowali metryczki dla roślin doniczkowych naszej szkoły. Interesujące były lekcje z mikroskopowania, gdzie uczniowie zapoznali się z budową mikroskopu i wykonywali samodzielnie mokre preparaty. Odbyły się też dwie lekcje terenowe, podczas których uczniowie zbierali liście drzew, rozpoznawali drzewa i wykonali album „Drzew naszej okolicy”. Obecnie poruszamy tematy związane ze zdrowiem i w ramach zajęć zostały zrobione kanapki- propozycje zdrowego śniadania, uwzględniając ilość i jakość składników pokarmowych oraz jakość produktów spożywczych.
W ramach Koło Przyrodniczo-regionalnego jest realizowany program edukacyjny "Wędrując coraz dalej", uwzględniający niektóre zagadnienia ekologiczne i historyczne, zawierający ogólne propozycje działań na cały rok szkolny. Głównym założeniem programu jest kształtowanie postaw proekologicznych i postaw regionalistycznych uczniów. W ramach programu są rozwijane zainteresowania światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem. Uczniowie poznają wartości historyczne regionu, kulturę własnego regionu i jej związek z kulturą narodową. Ważny zadaniem jest wyrobienie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska, potrzeby podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska w swoim otoczeniu oraz skłanianie innych do takich działań. Metody pracy są: wycieczka, dyskusja, pogadanka, inscenizacja, pokaz, wystawa, prezentacja, zajęcia edukacyjne.
W ramach realizacji programu w dniu 21 listopada pojechaliśmy do Zamościa obejrzeć wystawę "Dziwne owady". Wystawa przeznaczona była dla dzieci w wieku 5 – 12 lat. Składała się z kilku przystanków będących poszczególnymi etapami wycieczki po świecie owadów. Podczas zwiedzania zostaliśmy zabrani na przygodowo-naukową wyprawę, która przybliżyła nam życie i zwyczaje owadów oraz zaciekawiła obserwacją piękna przyrody. Dowiedzieliśmy się, dlaczego owady są ważne, jak nam służą, jak się z nimi obchodzić i za co je kochać. Nie zabrakło świetnej zabawy, wielu wrażeń i niespodzianek!
Opiekunowie p. Anna Malinowska, Edyta Tujaka
|
|
![]() |
![]() |
Szkolne koło Przyrodniczo - regionalne przeznaczone jest dla uczniów klas starszych. Celem działalności koła jest: zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem, zaciekawienie światem przyrody oraz rozbudzenie pasji poznawczych. Uczestnicy koła poznają walory przyrodnicze i turystyczne naszego regionu. Program koła zakłada poznanie zabytków i przyrody Szczebrzeszyna, Zwierzyńca, Zamościa i Suśca. Praca w kole kształtuje poczucia grupowej przynależności, rozbudza patriotyzm lokalny i narodowy, uczy tolerancji poprzez rozumienie innych. Uczniowie biorą udział w konkursach przyrodniczych i ekologicznych oraz organizują apele i imprezy szkolne. Część zajęć odbywa się w pracowni komputerowej, co powoduje doskonalenie technik informatycznych.